In Nederland mag een auto alleen de weg op wanneer de auto een geldig kenteken heeft en geen WOK status heeft. Als de auto aan het einde van zijn levensjaar is moet hij naar de sloop en wordt het gezien als sloopauto. Maar hoeveel auto’s komen er nou jaarlijks bij de sloop? In dit artikel leg ik dat uit.
Wat wordt beschouwd als sloopauto?
Onder sloopauto’s worden niet alleen auto’s die total loss zijn verklaard beschouwd. Vele auto’s die niet meer door de keuring heen komen worden gerepareerd, maar dat lukt niet altijd. Als de dagwaarde van een auto lager is dan de reparatiekosten gaat de auto naar de sloop en halen ze hem daar helemaal uit elkaar. En je ontvangt een vrijwaringsbewijs zodat je niet meer verantwoordelijk bent voor de sloopauto en zo hoef je geen verzekering en belasting meer te betalen. Ze gaan daar kijken welke onderdelen er gebruikt kunnen worden voor de recycling en welke er goed genoeg zijn voor de verkoop dat is ook waarmee een sloopbedrijf hun geld binnenhaalt.
Het aantal gesloopte auto’s
Het aantal auto’s dat jaarlijks gesloopt wordt is de laatste jaren flink afgenomen. Zo werden er in 2000 nog zo’n 325000 auto’s gesloopt en in 2017 waren dat er nog maar zo’n 22500
en in 2019 waren dat er nog maar 213000.
Gewicht van de sloopauto’s
Het gewicht van de sloopauto’s is ook erg afgenomen van zo’n 300 000 000 kg naar 240 000 000 kg het totale gewicht daalt dus minder hard dan het aantal gesloopte auto’s. Dat betekent dat de gemiddelde sloopauto zwaarder is geworden dan de jaren ervoor.
Redenen van daling
Er zijn veel verschillende redenen voor het dalingspercentage van de sloopauto In Nederland de voornaamste reden is dat de levensduur van auto’s steeds langer is geworden en ze dus minder snel zomaar stuk gaan. De gemiddelde leeftijd van een sloopauto was 16.4 jaar dat is zeer jong in 2017 is de leeftijd al iets opgeschroefd naar 17.8 jaar dat is dus al een stuk ouder. Ook een andere verklaring is te vinden in de groei van de export markt. Er werden in 2000 nog maar 131000 naar het buitenland geëxporteerd en in 2019 was dat 300000 een flinke stijging in de exportmarkt. In exportlanden kunnen kapotte auto’s goedkoper worden gerepareerd en daar dus een tweede leven leiden.